ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

تازه ترين اخبار گردشگري را در وبگاه جامع گردشگري و توريست مطالعه نماييد

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۴ بازديد

بلكه ، از اولين روزي كه مرد خردمند روي زمين ظاهر شد ، سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز او بود ، اين شيفتگي وجود داشته است. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن رخ داده است به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن و …

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://majale-rooz.ir/2021/10/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ Thu, 14 Oct 2021 12:45:09 0000 تندرستي https://majale-rooz.ir/2021/10/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ بلكه ، از اولين روزي كه مرد خردمند روي زمين ظاهر شد ، سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز او بود ، اين شيفتگي وجود داشته است. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن رخ داده است به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن و …

بلكه ، از اولين روزي كه مرد خردمند روي زمين ظاهر شد ، سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز او بود ، اين شيفتگي وجود داشته است. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن رخ داده است به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن و آنچه از آسمان مي بيند و تحليل فكري كه او را با آن آشنا مي كند ، شده است.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخيلات زيادي تركيب شده است و به يك علم تقريبا بزرگ تبديل شده است كه نجوم و نجوم ناميده مي شود. هزاران سال است كه نجوم با اين تخيل علمي تخيلي در ارتباط است كه تأثيرات عميقي بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. تاريخ نجوم و اكتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است و شايد يكي از روان ترين آنها كتاب خوابگردان باشد كه زندگي بشر را با دانش هاي نجومي از قديم تا به امروز دنبال كرده است.
شخصاً ، من تحت تأثير اين اثر كوستلر قرار گرفته ام و اين علاقه از زماني كه مادرم تختخوابم را در خارج از خانه پهن كرده است و در دل عشق و ترس ، گاهي اوقات آن را مي بينم ، به آسمان نگاه مي كنم ، ريشه در عشق من به بهشت ​​دارد. و كمي بعد از ترس آن را به صورتم كشيدم.
چگونگي تغيير علم نجوم در سده هاي 15 و 16 و پس از آن ، و همچنين تاريخ تكامل انقلابي كه در نجوم در قرن حاضر رخ داده است ، موضوعي است كه در بسياري از كتابها و مجلات به آن پرداخته شده است.
در ايران ، مجله نجوم اين دانش را به صورت عاقلانه به داوطلبان ايراني اعم از سابقه و تحقيقات و تحولات جاري ارائه كرده است. بنده ، او به طور عمومي مانند هر ايراني علاقمند به اين زمينه به اين مجله نگاه مي كرد. اما سالها متاسفانه به دليل مشكلات كمتر ، آن را مي ديدم. اين بار ، در بررسي مسائل مختلف آن ، به اهميت انتشار اين مجله پي بردم ، هم در زمينه انتشار دانش بين مردم به منظور تقويت نظرات آنها و هم براي اهداف ديگر ، كه به آنها اشاره مي كنم.

داستان از اين قرار است كه من فكر مي كنم بسياري از اشتباهات كنوني مردم ريشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارند. اين بر اساس وجود دانش شبه در ميان انسانها است ، كه هزاران سال افراد غيرمسئول علمي به مردم بيان كرده و زندگي آنها را ساخته اند. در حقيقت ، دو موضوع در اينجا ، به ويژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثير عميق اين دانش غلط بر زندگي افراد عادي.
در صورت تصحيح در جامعه بشري ، بايد توجه داشت كه بخش قابل توجهي از خرابي ها و البته عقب ماندگي مربوط به همان دانش غلطي است كه نه تنها در نجوم بلكه در بسياري ديگر از مسائل وجود دارد. در مورد دارو هم همينطور است. انواع نادرستي هاي علمي غلط مشكلات زيادي را براي انسان ايجاد كرده است. برخي از اين تصورات غلط كلامي هستند؛ به عنوان مثال ، در خود نجوم و پزشكي ، اعتقاد خاصي وجود دارد ، مانند اين كه ما به پزشك احتياج نداريم و هركسي كه درد داده است درمان كرده است. يا در نجوم ، به نام روايت ، مطالبي بي اساس درباره بدبختي هاي آن روزها گفته مي شود كه بسياري از علماي دين آن را معتبر نمي دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنماي زندگي در دسترس مردم بوده اند. اما بخش ديگري از اشتباهات مربوط به مشكلات داخلي اين دانش است.
اين واقعيت كه ستاره ها بر زندگي انسان ها تأثير مي گذارد و باعث به قدرت رسيدن يا خاتمه يك سلسله مي شود يا اينكه سرنوشت انسان ها را مي توان از طريق فال آنها به دست آورد. به اين معنا ، ده ها هزار صفحه در كتابهاي نجومي باستاني بين مسلمانان و غير مسلمانان وجود دارد كه به طور منظم به نام علم تكثير و توزيع شده است. بنابراين مي بينيم كه چگونه شبه علم مي تواند ذهنيتي غير علمي براي ما ايجاد كند و با توجه به اعتقاد عميق به آنها و نقش عميق اين دانش در زندگي بشر ، مشكلات زيادي را براي ما ايجاد مي كند.
به نظر من ، اگر تاريخ تأثير نادرست شبه نجوم و ويراني هايي كه پس از جنگ و غيره برجاي گذاشته است را مرور كنيم ، چندين جلد كتاب وجود خواهد داشت. تصحيح اين افكار مستلزم اراده اي قوي است كه مي تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن مردم حذف كند ، و اين امر جز با ترويج علم در بين مردم در طول قرون به گونه اي نخواهد بود كه بتواند بر ذهن هاي سخت جامعه تأثير بگذارد. شايد بسياري از علوم از نفوذ عمومي برخوردار نباشند ، اما نجوم يكي از زمينه هايي است كه آگاهي عمومي در آن تأثير بسزايي دارد.
متأسفانه ، به دليل بي توجهي به اين جنبه از پرونده ، گاهي اوقات ، پس از صدها سال كشفيات مهم علمي در اين زمينه يا در پزشكي ، احساس مي كنيم كه اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم و افراد را به خود جلب كرده است. اجازه حركت را گرفته است. از اين منظر ، من نجوم را يك مجله علمي مي دانم كه به طبقه متوسط ​​جامعه نيز اختصاص دارد و بنابراين ، مي خواهم از كساني كه در طول دهه ها تلاش كرده اند تشكر كنم. زيرا من آن را نه تنها از نظر تاريخ علم يا ترويج عمومي آن ، بلكه نوعي اصلاحات مي دانم.

* منتشر شده در ويژه نامه سي ساله مجله Astronomy

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.