نقش مشاركت‌هاي اجتماعي در مديريت شهري كلانشهر اراك – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان

تازه ترين اخبار گردشگري را در وبگاه جامع گردشگري و توريست مطالعه نماييد

نقش مشاركت‌هاي اجتماعي در مديريت شهري كلانشهر اراك – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان

۶ بازديد

خبرگزاري آنلاين ، گروه استان – كوروش ديباز: در جامعه افراد با يكديگر تعامل دارند. اين تعامل انساني با يكديگر رفتار اجتماعي ناميده مي شود. جامعه شناسان مفهوم رفتار اجتماعي را بررسي كرده و مفهوم مهمي به نام جهت گيري رفتار اجتماعي ارائه كرده اند. جهت گيري رفتاري جامعه مي تواند مثبت يا منفي باشد. …

نقش مشاركت‌هاي اجتماعي در مديريت شهري كلانشهر اراك – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان https://majalehirani.ir/2021/نقش-مشاركت‌هاي-اجتماعي-در-مديريت-شهري/ مجله ايراني Tue, 17 Aug 2021 22:11:18 0000 اجتماع https://majalehirani.ir/2021/نقش-مشاركت‌هاي-اجتماعي-در-مديريت-شهري/ خبرگزاري آنلاين ، گروه استان – كوروش ديباز: در جامعه افراد با يكديگر تعامل دارند. اين تعامل انساني با يكديگر رفتار اجتماعي ناميده مي شود. جامعه شناسان مفهوم رفتار اجتماعي را بررسي كرده و مفهوم مهمي به نام جهت گيري رفتار اجتماعي ارائه كرده اند. جهت گيري رفتاري جامعه مي تواند مثبت يا منفي باشد. …

خبرگزاري آنلاين ، گروه استان – كوروش ديباز: در جامعه افراد با يكديگر تعامل دارند. اين تعامل انساني با يكديگر رفتار اجتماعي ناميده مي شود. جامعه شناسان مفهوم رفتار اجتماعي را بررسي كرده و مفهوم مهمي به نام جهت گيري رفتار اجتماعي ارائه كرده اند. جهت گيري رفتاري جامعه مي تواند مثبت يا منفي باشد. وقتي جهت گيري رفتاري يك جامعه مثبت باشد ، مسير جامعه به سمت كمال و تعالي خواهد بود و در صورت منفي بودن ، افول و سقوط جامعه رخ خواهد داد.

يكي از م componentsلفه هاي مهم در جهت مثبت رفتار جامعه در مفهوم مشاركت نهفته است ، بنابراين مفهوم مشاركت ، به عنوان يك مسئله مهم و مهم در علوم اجتماعي و سياسي ، به ويژه از دهه 70 ، مطمئناً دامنه اهميت خود را دارد. همچنين در فلسفه سياسي ظاهر شد. اين معنا آنقدر اهميت دارد كه در بسياري از مفاهيم اجتماعي ديگر مانند همكاري ، همكاري ، همدلي ، همكاري و همكاري از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

سطوح مختلف مشاركت مانند مشاركت در تصميم گيري ، مشاركت در تصميم گيري ، مشاركت در عمل و اجرا و مشاركت در سطح نظارت وجود دارد. سطوح مشاركت را مي توان در همه جوامع يافت ، از ابتداي تاريخ تا به امروز ، و اين نشان مي دهد كه طبيعت سالم انسان نياز به مشاركت دارد ، اما نكته اين است كه در جوامع امروزي به تمام سطوح آن توجه شود. به از سوي ديگر ، تقريباً ده سال است كه مديريت شهري كشور تحت سلطه شوراهاي محله و سپس مديريت محله محور و ساختارهاي ناشي از آن است. اما هنوز اين ساختار در مديريت شهري كلانشهر اراك ايجاد نشده است و مي بينيم كه در سالهاي اخير كمترين افزايش مشاركت اجتماعي و انتقال امور عمومي به مردم توسط مديريت شهري كلانشهر اراك مشاهده شده است. بنابراين ، خبرگزاري آنلاين براي بررسي عدم مشاركت در مديريت شهري با پيمان عين الكوزتي ، رئيس كميسيون فرهنگي ، اجتماعي و ورزشي متروپوليتن ارتباط برقرار كرد و با اشاره به اينكه شوراي ششم شهر تمركز شهر اراك فعاليت هاي آن در زمينه مشاركت براي افزايش مشاركت اجتماعي شهروندان چه رويكرد و سياستي اتخاذ مي شود؟

نقش مشاركت اجتماعي در مديريت شهري شهر اراك

مديريت شهري بايد مبتني بر مشاركت اجتماعي باشد

اهميت افزايش مشاركت اجتماعي بر هيچكس پوشيده نيست ، اين موضوع در شوراي ششم شهر اراك و مديريت شهري چه جايگاهي دارد؟

برنامه هاي توسعه فرهنگي مختلفي هر ساله اجرا مي شود كه در آن نقش شهروندان تا حدودي مثر است. اما سهم و مشاركت شهروندان مي تواند بيش از هر زمان ديگري افزايش يابد. اين رويداد مي تواند قابليت برنامه هاي شهرداري و رويكرد اجتماعي را تقويت كند. دو راه ديگر براي مديريت امور عمومي شهري وجود دارد. شيوه حكومتي كه در آن شهرداري مسئول همه امور است.

اين موسسه موظف است كليه خدمات را به شهروندان ارائه دهد. اين روش با موضوعاتي مانند افزايش پيچيدگي زندگي و از دست دادن توانايي مديريت در حل مشكلات شهري و فرسايش يا تضعيف استقلال و ابتكار شهروندان به طور جدي مورد چالش قرار گرفته است.

شكل ديگر حكومتداري اين است كه مسئوليت مديريت دولتي شهر بين سه نهاد شهرداري ، جامعه مدني و بخش خصوصي تقسيم شود. هر يك از اين سه نهاد به طور مشترك مسئول همه مسائل هستند. اين رابطه مشترك مستلزم اين است كه هر شريك منابع را تأمين كند. منابع شهرداري شامل امكانات فني ، ظرفيت مالي و روشهاي كارآمد و م ofثر براي انجام امور و منابع جامعه مدني ، از جمله شيوه هاي دموكراتيك انجام مشاغل و مديريت بخش خصوصي ، و دارايي هاي اجتماعي و فرهنگي ، يكي بر اساس ديگري است. روش در ششم اراك پريشاد به طوري كه كارايي لازم در هر سه قسمت حاصل شود.

نقش مشاركت اجتماعي در مديريت شهري كلانشهر اراك

رويكرد مديريت شهر اراك در مشاركت اجتماعي ، رويكرد اشتباه بوده است

آيا سازمانهاي مردم نهاد در اراك مي توانند در موضوع مشاركت شهروندان در مديريت اراك كمك كنند؟

امروزه سازمان هاي غيردولتي و سازمان هاي غيردولتي به عنوان راه حل هايي براي حل مشكلات و پاسخ به چالش هاي جامعه شهري پيشنهاد مي شوند ، نهادهايي كه مي توانند در دستيابي به مديريت پايدار شهري مثر باشند. جامعه ، سازمانهاي غيردولتي و سازمانهاي مستقر در محله به عنوان نهادهاي مردم محور شناخته مي شوند تا به همنوعان خود با ديد مبتني بر توانمندسازي مدني كمك كنند.

با وجود بسياري از سازمان هاي مردم نهاد ، شهر اراك از نبود يك سازمان غيردولتي تخصصي در زمينه مديريت شهري رنج مي برد. رويدادهايي مانند جامعه با پويايي و تغيير مشخص مي شوند. براي حفظ تعادل بين دولت و شهروندان ، شيوه حكومت بايد همراه با جوامع تغيير كند. نمونه هاي موفق جوامع پويا كه در آنها مردم زندگي با كيفيت و مطلوبي را تجربه مي كنند ، تنها با مشاركت شهروندان و نهادينه شدن شهروندي به دست آمده است. متأسفانه در حوزه مديريت شهري كلانشهر اراك اين اتفاق نيفتاده است و اين به دليل رويكرد مديريت شهري كلانشهر اراك در گذشته است. با وجود سازمان هاي غيردولتي متعدد ، شهر اراك از كمبود NGO هاي تخصصي در زمينه مديريت شهري رنج مي برد.

افزايش سرمايه اجتماعي يك اصل مهم در مديريت شهري است

كميسيون فرهنگي ، اجتماعي و ورزشي كلانشهر اراك چه راهكاري را براي افزايش مشاركت اجتماعي شهروندان در مديريت شهري دنبال مي كند؟

افزايش سرمايه اجتماعي و ايجاد اعتماد بين شهرداري ، شوراي شهر و مجموعه مديريتي بين شهروندان مهمترين اولويت در ششمين دور كميسيون فرهنگي ، اجتماعي و ورزشي كلانشهر اراك است. در كلانشهر اراك ايجاد شده است زيرا مشاركت اجتماعي را مي توان حضور جدي ، فعال و آگاهانه مردم در فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي دانست و نبايد فراموش كنيم كه يكي از ابعاد مشاركت اجتماعي مديريت شهري است. مشاركت در.

نقش مشاركت اجتماعي در مديريت شهري شهر اراك

مشاركت اجتماعي شهروندان در مديريت شهري اراك مورد توجه قرار گرفت. با توجه به همه گيري كرونا ، شهروندان در مشاركت سريع شهروندان در مديريت شهري در مواجهه با بحران هايي مانند بحران كرونا چه نقشي دارند؟

مديريت شهري دولت محلي است كه فاصله بين جامعه و نهادهاي دولتي واقع در آن شهر را پر مي كند. در دوران معاصر ، مديريت شهري به يك مفهوم گسترده تر تبديل شده است و به عنوان هدف مديريت شهري براي شناسايي ، برنامه ريزي و توانمندسازي سازمان هاي دولتي و غيردولتي تعريف شده است تا ابزارهايي را براي مقابله با بحران ها و چالش ها تقويت كرده و سياست گذاري و اجرا را تقويت كند. بنابراين مي توان گفت مديريت شهري يك دولت محلي است كه بين جامعه و نهادهاي دولتي واقع در آن شهر پلي برقرار مي كند. جامعه ، اقتصاد ، سلامت و محيط زيست بايد م effectiveثر باشند ، اما آنچه جهان در سالهاي اخير با آن روبرو شده است ، بحران محيط زيست است و البته در بحث محيط زيست و به عبارت ديگر سلامت جامعه ، بايد شاهد تلاشهاي بيشتر مديريت شهري باشيم. اگر در اينجا متوجه شويم كه در ورود بحرانهاي طبيعي ، زيست محيطي و بهداشتي ، مديريت شهري بايد بزرگترين و مهمترين نقش را ايفا كند ، اما در كشورهاي توسعه يافته اين نقش برجسته تر است و در كشورهاي در حال توسعه اين تصميم طبيعي است كه موجود است سياست ها تابع است با اين حال ، ما نمي توانيم عملكردهاي بسيار كارآمد و م ofثر مديريت شهري را در مواجهه با بحران ناديده بگيريم.

اصول آموزش شهري و شهروندي بايد يك اصل كليدي در مديريت شهري اراك باشد

وظايف مديريت شهري در مقابله با بحران كرونا چيست؟ آيا عملكرد آن فقط به اقداماتي مانند ضدعفوني كردن معابر و تأسيسات عمومي اشاره دارد يا وظايف مهمتر و بيشتري دارد؟

ساختار مديريت شهري بايد مبتني بر اصولي باشد كه بتواند در پديده هاي اجتماعي و حوزه هاي مهم مثر باشد. در واقع ، كاركردهاي مديريت شهري در مواجهه با بحران ها و رويدادهاي اجتماعي را نمي توان به يك دوره خاص محدود كرد ، زيرا برخي از كاركردها در يك بازه زماني مشخص برجسته تر مي شوند ، اما به اين دليل كه سياست گذاري در حوزه مديريت شهري بايد مبتني بر پيشگيري و نه در زمينه درمان به نظر مي رسد كه بايد در ساختار و كاركردهاي مديريت شهري اصولي رعايت شود تا بتوان با موفقيت به بحران هايي مانند بحران كرونا رسيد.

يكي از كاركردهاي مديريت شهري در برخورد با بحران ها و پديده هاي اجتماعي “آموزش اصول آموزش شهري و شهروندي” است. آنها يكي از اتفاقات خوبي نيستند كه حداقل در استان مركزي مي تواند رخ دهد ، به ويژه آموزش شهروندان شهر اراك در مديريت بحران كرونا ، كه متأسفانه خوب پيش نرفت. ما با پديده اي به نام “نوسازي شهرها” روبرو هستيم كه نيازمند آموزش شهروندي است ، بنابراين اين آموزش يك اصل و عملكرد مهم مديريت شهري است.

مديريت شهري بايد اصل قوانين و مقررات را براي آگاهي شهروندان در دسترس عموم قرار دهد ، به اين معني كه قوانين و مقررات شهر بايد در اختيار همه قرار گيرد و جريان اطلاعات آزاد باشد. در پديده كرونا ، شهروندان بايد از ظرفيت سلامت شهر خود و ميزان مثبت برخورد با اين بيماري آگاه باشند و اگر شهروندان اقدامات پيشگيرانه را انجام ندهند ، با بحران روبرو خواهند شد. حوزه هاي بهداشت و مديريت شهري اين جريان آزاد اطلاعات نه تنها به مديريت شهري براي مقابله با بحران كرونا كمك مي كند ، بلكه از تقاضاي اجاره در مديريت شهري نيز جلوگيري مي كند.

نقش مشاركت اجتماعي در مديريت شهري شهر اراك

در همه زمينه هاي مديريت ، به ويژه در حوزه مديريت شهري ، اصل به نام “اقتدار ، مسئوليت” بايد تقويت شود ، يعني ما بايد در ساختار مديريت شهري هم اختيار و هم مسئوليت اختيار را به شهروندان واگذار كنيم. در حال حاضر ، تفسير آزادي شخصي ، زنجيره تاج را شكسته و شهروندان اين اختيار را دارند كه تصميمات فردي بگيرند. مسئوليت اجتماعي اين مقام بايد به شهروندان آموزش داده شود و هر شهروندي بايد در نتيجه آن عمل كند. اين آموزشها او را به اين باور مي رساند كه در قبال اختياراتي كه مديريت شهري به او داده است ، مسئول زندگي شهروند ديگري است.

امروز ما با پديده كرونا روبرو هستيم ، اما در چند وقت اخير ، با مسائلي مانند آلودگي هوا روبرو هستيم كه در آن شهروندان حق مسئوليت مجدد را دارند ، يا موضوع تخليه زباله هاي عفوني در اراك ، و موارد مشابه بايد با هر دو اتفاق بيفتد. آموزش اقتدار و مسئوليت شهر اراك آن چيزي نيست كه اتفاق افتاده است و پيشرفت كمي در برخورد با اين بحران هاي زيست محيطي حاصل شده است.

جلب اعتماد عمومي با بخش خصوصي يك راه دو طرفه است

يكي ديگر از وظايف مهمي كه مديريت شهري بايد در مواجهه با حوادث و بحران هاي اجتماعي به آن توجه ويژه اي داشته باشد ، ارتباط دو طرفه با شهروندان است. بايد قوي تر از هميشه باشد و اين ارتباط ثابت نبايد محدود به يك ساعت خاص باشد. و يك روز ، به صورت نمادين و تزئيني ، مانند روز اراك ، صدمين سالگرد شهرداري اراك و … زيرا بهترين افرادي كه مي توانند شهر را در مواجهه با چالش ها و بحران ها مديريت كنند ، خود مردم هستند.

اينها افرادي هستند كه بر عملكرد مسئولان و مديريت شهري در مواجهه با چالش ها و بحران ها نظارت مي كنند و مقامات و مديريت شهري را در مورد اثربخشي يا ناكارآمدي اقدامات مطلع مي كنند. در حال حاضر ما تفاوت بين مردم و افسران را مي بينيم با گسترش شبكه و فضاي مجازي كه وجود ندارد و ارتباط بيشتر و بيشتر مردم با مقامات از طريق فضاي مجازي آسان است ، اما براي رسيدن به اين هدف نياز به اقدامات خاصي است.

نقش مشاركت اجتماعي در مديريت شهري شهر اراك

“جلب اعتماد عمومي با بخش خصوصي” يكي ديگر از مسائل مهم و وظيفه در زمينه مديريت شهري است. دولتها ، مديريت شهري ، سازمانها و نهادهاي دولتي قادر به تأمين نيازهاي مردم نه تنها در كشور ما بلكه در كشور ما نيز نيستند. در هيچ كجاي دنيا چنين اتفاقي نمي افتد ، در كشورهاي توسعه يافته اكنون در بحث مقابله با كرونا ، وقتي با بحران روبرو مي شوند ، نمي توانند نيازهاي مردم خود را برآورده كنند ، بنابراين به بخش خصوصي ، غيردولتي و كمك هاي مردمي

جلب اعتماد عمومي با بخش خصوصي يك راه دو طرفه است. در واقع ، اين وظيفه مديريت شهري است كه اعتماد عمومي را جلب كند و زمينه اي براي مشاركت بخش دولتي براي مقابله با بحران هايي مانند بحران كرونا فراهم كند.

يك سازمان غيردولتي را مي توان به دو قسمت تقسيم كرد: يك قسمت براي بحث درآمدزايي كار مي كند و بخشي ديگر خود داوطلب است. بايد به NGO ها اهميت بيشتري داده شود و فعاليت هاي آنها بيشتر ديده شود. نظارت بر بسياري از سازمان هاي مردم نهاد ، بيمارستان ها و كادر پزشكي در شهر دان اراك و استان مركزي يك كار بسيار ارزشمند است ، اما كار سازمان هاي مردم نهاد در مقابله با بحران را نمي توان تنها در اين دو مورد خلاصه كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.